• Add to favorites
  • Wykop
Kajzerwald: odpocząć od Lwowa... we Lwowie
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 6 Głosów

Nazwa Kajzerwald (Kaiserwald – lasek cesarski) pochodzi jeszcze z XVIII w., kiedy do tej części miasta zawitał na piknik z przedstawicielami lwowskiej rodziny Longchamps de Bereier sam cesarz Józef II. My też poszliśmy w ślady cesarza w ostatni ciepły, jesienny weekend. Czy uwierzycie, że zaledwie 2,5 km od lwowskiego Rynku znajdują się miejsca zupełnie dzikie i niezagospodarowane, gdzie można odetchnąć od miasta? Kajzerwald, nazywany też Gajem Szewczenki lub parkiem Zniesienie to górzysty wał oddzielający Łyczaków od Zniesienia. Na Zniesieniu znajdowały się daniej zakłady przesmysłowe, m. in. huta szkła, która aktywnie ekspoalowała piasek ze wzgórz, wygrzebując w ich zboczach półkoliste niecki i tworząc nowe formy krajobrazowe, jak np. górzysty cypelek z widokiem na Wysoki Zamek i północną cześć miasta.

Błąkając się po Kajzerwaldzie możemy natrafić na ciekawe i nieoczekiwane miejsca – jeziorko, pozostałości toru saneczkowego, wyciąg narciarski. W pobliżu znajduje się skansen, stary cmentarz na Zniesieniu i godna uwagi cerkiew fundacji Baczewskich – fabrykantów wódek. Koniecznie weźcie ze sobą kocyk i prowiant.

Jak dotrzeć:

– tramwajem na ul. Łyczakowską (przystanek Gaj Szewczenki), ulicami Krupiarską i Strzelecką do parku; dalej kierujemy się ścieżką biegnącą wzdłuż parkanu skansenu (skansen mając po prawej stronie). Ścieżka przechodzi na drugą stronę wzgórza, zamienia się z w drogę, a później rozgałęzia koło ławeczki w punkcie widokowym. Jeśli pójdziemy tu w prawo dotrzemy do dawnych piaskowni; w lewo – do stoku narciarskiego i dawnego toru saneczkowego.
– od parkingu na Wysokim Zamku – trzeba przejść na drugą stronę ulicy i wejść w park; idąc cały czas prosto miniemy plac zabaw, schody prowadzące stromo w dół (do tego miejsca dojdziemy też ulicą Dowbusza) i kolejny plac zabaw – w tej okolicy można szukać miejsca na piknik lub zejść w dół – w lewą stronę odchodzą ścieżki prowadzące do dawnych piaskowni.
W centrum (ul. Gródecka-Czornowoła) wsiadamy w marszrutkę nr 25. Dojeżdża ona do cmentarza na Zniesieniu. Jeśli pójdziemy ścieżką z lewej strony cmentarza dotrzemy do starych piaskowni, z prawej – do jeziorka.