On, ona i ten trzeci. Miłosna historia, bezkompromisowa walka o pieniądze i dramatyczne zakończenie z secesyjnymi wnętrzami najelegantszego lwowskiego atelier fotograficznego w tle.

Osoby dramatu

Ona – Cecylia Starkmeth. Młodziutka, ale zdolna i zdradzająca już wielką urodę. Jeszcze jako podlotek znalazła pracę w najmodniejszym lwowskim atelier fotograficznym „Adela”, mieszczącym się w pasażu Mikolascha. Dla bliskich – Cesia.

On – Mojżesz (Maks) Liebermann. W 1911 r. rozpoczyna pracę w „Adeli”. Od razu wpada mu w oko piękna Cesia. Wkrótce udowodni, że jego uczucia są naprawdę głębokie. I że jest zdolny nie tylko do miłości.

I ten trzeci – Tadeusz Jaworski. Żonaty, w separacji. Właściciel atelier. Urodzony w powiecie żydaczowskim, przez kilkanaście lat prowadził zakład fotograficzny w Złoczowie, aby w końcu przenieść się do stołecznego Lwowa. W 1909 r. kupuje zakład „Adela”. Choć ciężko stwierdzić, kto tak naprawdę był tu trzecim.

 

Romans w atelier Adela

Klientów jest wielu, wymagających, bo tu fotografuje się śmietanka towarzyska Lwowa. Elegenackie fotografie przyklejane są na tekturki z firmowym, secesyjmym logo. Zatrudniona na stanowisku kopistki Cesia daje jednak radę z obsługą bogatej klienteli i szybko staje się prawą ręką właściciela. Między starszym mężczyzną a jego pracownicą zawiązuje sie także nić sympatii… Jednocześnie starania o rękę Cesi czyni Liebermann. Początkowo bez rezultatu, ale w końcu otrzymuje od wybranki upragnione „tak”.

Tymczasem wybucha wojna światowa i młody narzeczony zostaje powołany na front. Przez całą wojnę śle gorące listy do dziewczyny. W końcu zawierucha wojenna, która we Lwowie trwała dłużej niż gdzie indziej, mija i w 1920 r. odbywa się ślub. Nie następuje jednak miesiąc miodowy. Mojżesz jest coraz bardziej zazdrosny o Tadeusza i urządza Cesi niekończące się sceny.

Rozwód czy udział w zyskach?

W dwa tygodnie później młody małżonek dowiaduje się, że jego żonę z pracodawcą łączą bardziej zażyłe stosunki, niż przypuszczał. Dowiaduje się tego zresztą od samych zainteresowanych, którzy bez ogródek wyznają mu, że od lat są kochankami. Mojżesz godzi się na rozwód, ale żąda od Jaworskiego wysokiego „odstępnego” za żonę. Do rozwodu jednak nie dochodzi wskutek interwencji rodziców dziewczyny. Wszystko obrócono w żart, „odstępne” zostało zwrócone, a Liebermann przystaje na propozycję 50% udziału w zyskach firmy.

Ucieczka

Cesia nie może wytrzymać ze świeżo poślubionym Liebermannem i ucieka ze Lwowa. Schronienie znajduje w Brzeżanach, u brata Jaworskiego i jego żony, po pewnym czasie jednak, być może z tęsknoty za kochankiem, wraca do Lwowa i wynajmuje samodzielne mieszkanie.

Opuszczony małżonek deklaruje, że jego miłość nie wygasła i że tęskni za Cesią. Wystaje pod jej oknami przy ul. Głębokiej i śledzi każdy jej ruch. Kupuje także rewolwer. Kto będzie jego celem?

Czytaj w 2. części historii „Romans w atelier Adela”.

źródła:

Słowo Polskie, 1921 r.

* Czy wiesz, że możesz komentować logując się za pomocą facebooka, google, twittera, disqus lub bez logowania? Wystarczy, że klikniesz ramkę Rozpocznij dyskusję> Nazwa> Wolę pisać jako gość. 

dodaj do notanika